9 tips om je ochtendhumeur tegen te gaan

Ik ben zelf echt totaal geen ochtend persoon en vind het dan ook altijd heel knap als anderen dat wel zijn. Het liefst vermijd ik de ochtenden en begin ik pas ergens in de middag maar helaas kan dit niet altijd. Soms moet je er gewoon vroeg op, maar dan gaat het bij mij wel gepaard met een ochtendhumeur. Herken je dit? Dan is dit een perfecte artikel voor jou om te lezen!

1. Het begin

Ik zet mijn wekker altijd eerder dan dat ik eruit moet. Moet ik om 08:00 opstaan? Dan zet ik mijn wekker om 07:45. Ik doe dit zodat ik dan nog een kwartier lang rustig wakker kan worden. Vaak pak ik dan mijn telefoon er bij en scroll ik nog even door mijn Instagram, beantwoord ik mijn whatsappjes en check ik mijn mail. Zo word ik rustig aan wakker en stap ik om 08:00 toch makkelijker mijn bed uit.

2. Licht

Ik heb een hekel aan het licht als ik lekker in mijn bed lig, maar toch raad ik je aan om het licht zo snel mogelijk aan te zetten als je wakker bent. Of je gordijnen meteen open te doen. Waarom? Als je net wakker bent en je het licht aanzet, maak je het stofje melatonine aan in je lichaam. Dit stofje zorgt ervoor dat je sneller wakker word.

3. Drink water

Drink zodra je wakker word een glas lauwwater. Dit zorgt ervoor dat je lichaam wakker word en alles op gang komt. Zo word jij ook makkelijker wakker.

4. Neem je tijd

Dit is vaak wel een gevaarlijk puntje, want hierdoor moet je toch eerder opstaan. Toch raad ik het je aan. Neem je tijd! Haasten en een ochtendhumeur hebben gaat niet zo lekker samen, je wordt er alleen maar chagrijniger van. (Ik spreek uit ervaring). Als je moet haasten gaat ook altijd alles ineens mis. Je bent je sleutels kwijt, je morst je drinken op je shirt en moet je weer omkleden, je schoenen zijn ineens kwijt en als je dan op je afspraak aankomt merk je dat je als nog iets vergeten bent. Dit is dus alles behalve een goede start om je dag te beginnen, dus vermijd dit en neem je tijd.

5. Maak het bekend

Ik zeg niet dat je nu op de dak van je huis moet klimmen en moet schreeuwen: ‘Ik heb ’s morgens een ochtendhemeur.’ Want ik denk dat je buren je dan achterlijk gaan aan kijken. Maar maak het bekend bij je familie, geliefdes en huisgenoten. Zo weten zij dat ze jou in de ochtend met rust moeten laten en kunnen ze rekening met je houden. Zo vermijd je conflicten en kan iedereen de dag goed beginnen.

6. Dankbaar

Vaak is het fijn om te bedenken waar je allemaal dankbaar voor bent. Dit is vooral heel fijn als je wat chagrijnig bent, zo word je mood ineens omgeslagen naar een positievere mood. Dit kan ’s morgens dus ook helpen met je ochtendhumeur. Al neem je hier maar 5 minuten voor, het werkt. Denk er maar eens over na, je ontdekt dan pas hoe gelukkig je bent in je leven.

7. Voorbereidig

Voordat je ’s nachts weer gaat slapen, kan je ook alvast je ochtend voorbereiden. Denk aan je tas inpakken voor school/werk, je lunch maken, je kleding klaarleggen etc. Zo hoef je de volgende ochtend minder te doen, dit betekent minder haasten en misschien wel langer in je bed liggen.

8. Voldoende slaap

Een goede nachtrust is eigenlijk belangrijk voor alles, niet alleen je ochtendhumeur, maar heel je dag. Te weinig slaap kan namelijk ochtendhumeur en een slechte dag veroorzaken. Zorg ervoor dat je elke nacht 7 tot 9 uur slaapt. Ik weet zeker dat je jezelf de volgende dag dankbaar bent!

9. Inslapen

Zorg ervoor dat je sneller kan slapen. Dit kan door bijvoorbeeld een warme glas melk met anijspoeder drinken, een boek te lezen voor het slapen en niet al te fanatieke activiteiten te doen voor het slapen gaan. Vermijd ook alcohol en koffie, zij hebben een slaapverstorende werking.

Lees ook tips & tricks | Hoe kan je beter slapen.

Heb jij last van ochtendhumeur?

No Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.