Tips & tricks | Beter kunnen praten over je problemen/gevoelens.

Het is belangrijk om te praten over je gevoelens en/of problemen. Als je praat over je problemen verwerk je ze beter en kunnen je familie en/of vrienden je beter ondersteunen en helpen. Ook is het zo dat je je vaak sterker voelt na het praten over je problemen. Ik ga jullie de tips & tricks geven hoe je beter kunt praten over je problemen/gevoelens.

Waarom praten we niet over onze problemen/gevoelens?

Er zijn verschillende reden waarom we niet over onze problemen/gevoelens praten. Het kan zijn omdat we ons schamen of het als iets negatief beschouwen en we eruit zullen zien als zwakke mensen, dit is overigens niet zo. Hier heb ik nog een lijstje met waarom het kan zijn dat jij niet over je problemen/gevoelens praat:

– Je kijkt de kat uit de boom, je hebt tijd en vertrouwen nodig om jezelf te kunnen openen.
– Je bent gesloten uit zelfbescherming (meestal omdat je in het verleden een negatieve ervaring hebt gehad, waardoor jij je niet meer kwetsbaar durft op te stellen).
– Je bent meer het type voor oppervlakkig contact.
– Je staat nuchter in het leven.
– Je vertelt niet zo graag over jezelf (heeft dit van huis uit niet mee gekregen of bent van nature niet zo).
– Je kunt er van alles achter zoeken waarom mensen zo gesloten zijn, maar het kan dus ook gewoon zo zijn dat de behoefte er niet is voor te veel diepgang in het leven.

Ontdek je gevoelens.

Het kan zo zijn dat je zelf niet precies weet wat je gevoelens zijn. Een goede oefening om hier achter te komen is om te gaan schrijven. Schrijf je problemen waarmee je zit op en wat je gevoelens hierbij zijn. Zo leer je je gevoelens en/of problemen te verwoorden en kan je hier straks ook makkelijker over praten. Vind je het nog spannend om over je gevoelens te praten? Schrijf dan een brief naar de persoon waarmee je erover wilt praten.

You are not crazy. You are not overreacting. Your feelings are valid.

Train je zelfvertrouwen.

Mensen met meer zelfvertrouwen durven zichzelf makkelijker bloot te geven. Door bewust aan de slag te gaan met je zelfvertrouwen bouw je dit langzaam op. Ik heb hier al eens eerder een blog overgeschreven, klik hier om deze blog te lezen.

Praten met iemand die je vertrouwt.

Het allerbelangrijkste is dat je praat met iemand die je vertrouwt, dit omdat je je gevoelens/problemen bij diegene neerlegt. Vertel aan deze persoon dat je het moeilijk vind om hierover te praten, je kunt eventueel ook de reden ervan vertellen maar dit hoeft niet. Door te vertellen dat je het moeilijk vind om hierover te praten, vergroot het begrip bij de ander.

Tijd.

Realiseer je dat dit proces tijd kost en je niet in één keer jezelf gaat durven blootstellen. Je moet aan dit proces werken, iedere dag opnieuw. Neem het proces serieus en geef het de tijd. Het kan namelijk zo zijn dat wanneer je het moeilijk vindt om over je gevoelens/problemen te praten, dat dit een grote obstakel kan vormen in je liefdesrelatie.

You are loved, no matter how you feel.

Deskundige.

Als je merkt dat er problemen blijven onstaan omdat jij niet over je gevoelens/problemen kunt praten, zoek dan hulp. Zij kunnen jou helpen met het proces te versnellen.

Kan jij goed praten over je problemen/gevoelens?

Wil je nou elke keer als ik een blog upload een berichtje in je mailbox? Vul dan hier even je gegevens in en dan mailen we snel!

No Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.