Tips & tricks | Fear Of Missing Out tegengaan.

Dankzij het feit dat we allemaal thuis moesten zitten door de pandemie hebben we er minder mee te maken gehad, maar nu alles weer langzaam op gang begint te komen, komt het bij veel mensen terug. FOMO ofterwijl Fear Of Missing Out, dit kan je tegengaan met behulp van deze tips & tricks.

Wat is FOMO?

FOMO is de afkorting wat Fear Of Missing Out betekent, vooral veel jongeren hebben hiermee te maken. Dit is een sociale angst om iets te missen, deze angst komt voort uit de overtuiging dat anderen plezier kunnen hebben zonder dat de persoon die de angst ervaart aanwezig is. De persoon die deze angst ervaart wil voortdurend verbonden blijven met anderen.

Hoe weet je of je FOMO hebt?

Er zijn 5 tekenen die je kunt hebben waardoor je weet dat je aan FOMO lijdt. Het is niet zo dat als jij 1 van deze tekenen hebt dat je meteen FOMO hebt. Vaak weet jezelf wel of je het hebt of niet.

1. Je checkt continue je telefoon en dan vooral je social media.
2. Je wilt van alles op de hoogte zijn zodat je overal mee kan praten. Denk aan de laatste roddels, de leukste feestje, noem het maar op.
3. Je stelt belangrijke dingen uit voor nog een uurtje extra social media.
4. Je hebt last van stress en je kunt je niet meer concentreren.
5. Je kan niet goed slapen, je blijft maar malen over dat je iets kan missen en bij elk geluidje pak je je telefoon.

“FOMO hoeft niet iets slechts te zijn als we het erkennen en begrijpen.”

– Bobby Mook.

Word er bewust van.

Als je weet dat je FOMO hebt, kan je er bewust van worden en hier beter mee omgaan. Zo kan je dit gaan herkennen ook is het belangrijk om het te gaan accepteren zodra je het accepteert kan je het ook gaan veranderen in kleine stapjes.

Vliegtuigstand.

Zelf zou ik het aanraden om de telefoon uit te zetten ’s nachts, maar aangezien dit voor iemand met FOMO een hele grote stap is, zou ik proberen om de vliegtuigstand aan te nemen. Kies je ervoor om een avondje thuis te blijven? Zet dan je telefoon op vliegtuigstand en ga lang uit op de bank een filmpje kijken. Zo krijg je geen meldingen binnen dus word je ook niet getriggerd om je telefoon te kijken, wil je toch even kijken? Dan is je telefoon zo gepakt, maar doe dit zo min mogelijk.

The first problem for all of us is not to learn but to unlearn.

Meet je schermtijd.

Meet je schermtijd en ook je gebruik van social media. Waarschijnlijk schrik je van je online gedrag. Pak een notitieboekje en noteer hoeveel schermtijd en social media gebruik je per dag hebt gehad. Zo kan je zien hoeveel het per dag is en of je vooruitgang boekt door de weken heen. Tuurlijk kan het een keer zijn dat je de ene week meer op je telefoon zit dan de anderen. Het gaat erom of je er bewust van bent en je ook zonder je telefoon kan als je dit wilt.

Kijk naar je toekomst.

Als je een avondje thuis blijft of je hebt 2 feestje en kiest ervoor om maar naar 1 feestje te gaan, dan mis je een feestje en gezelligheid. Maar misschien is 100 meter verderop ook wel een leuk feestje waar je niet bij kunt zijn. Je mist altijd wel iets, niemand kan overal bij zijn. Kijk naar wat er nou echt belangrijk voor jou is en stel prioriteiten. Is het noodzakelijk om naar dat leuke feestje te gaan? Of om toch dat werkstuk af te maken? Dit is heel moeilijk, maar als je kleine stapjes zet kom je er vanzelf.

Hulp.

Merk je dat je het niet alleen aan kan? Zoek dan hulp bij jou in de buurt. Hier is misschien een site die je er bij kan helpen, klik op deze link.

Heb jij last van Fear Of Missing Out?

Wil je nou elke keer als ik een blog upload een berichtje in je mailbox? Vul dan hier even je gegevens in en dan mailen we snel!

No Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.