Tips & tricks | Hoe kan je het beste omgaan met stress.

Stress, iets wat iedereen kent en wat iedereen wel eens heeft gehad. Je kan overal stress van krijgen, van school of werk, maar ook van een nare gebeurtenis of als een dierbare heel ziek is. Maar hoe kan je hier nu het beste mee omgaan? Ik geef je tips & tricks hoe je dit het beste kunt aanpakken. Succes!

Schets de situatie.

Probeer eerst te achterhalen waarom je stress hebt. Weet je waarom? Schrijf of praat over de gebeurtenis/situatie op, je gevoelens en je gedachten. Dit helpt vaak met de gebeurtenis te verwerken. Kies je voor het van je af te schrijven? Probeer dit dan 1x per dag te doen. Schrijf bijvoorbeeld hoe je je voelt of waar je over piekert. Ga na het schrijven iets ontspannends doen.

Oplossingen.

Nu je meer inzicht hebt over je situatie, kan je gaan kijken wat je kan gaan doen om de stress te verminderen. Zijn je cijfers op school slecht? Maak dan een plan hoe je dit gaat verbeteren en maak eventueel een leerschema. Zijn er onduidelijkheden op werk? Vraag dan om duidelijkheid. Is er een bepaalde sfeer in je gezin? Bedenk hier een oplossing voor door leuke dingen samen te doen of duidelijke afspraken te maken.

I am stressed about being stressed.

Zorg voor jezelf.

Ga op tijd naar bed en sta ook weer op tijd op, nachtrust helpt om problemen beter aan te kunnen. Drink geen tot weinig alcohol, het is op korte termijn ontspanning, maar het kan je probleem verergeren. Beweeg/sport veel, dit kan klachten zoals piekeren en je somber voelen verminderen. Blijf gezond eten, dit houdt je fit en zorgt ervoor dat je beter tegen stress kunt.

Lees ook Self Care tips!

Ontspannen.

Met ontspanning onderbreek je de stressreactie van het lichaam. Je lichaam krijgt tijd om te herstellen. Je kan ontspannen door een goed boek te lezen of naar wat muziek te luisteren. Wat ook kan helpen is door Yoga te gaan doen of wat te gaan mediteren.

Don’t stress over what you can’t control.

Hulp.

Als je op deze link klikt, ga je naar een site waar je een aantal vragenlijsten in kunt vullen en waar je dan meer bijbehorende tips en adviezen kunt krijgen. Heb je behoefte aan meer hulp of krijg je klachten zoals paniek of angstaanvallen, neem dan contact op met je huisarts.

Wat doe jij als je stress hebt?

Wil je nou elke keer als ik een blog upload een berichtje in je mailbox? Vul dan hier even je gegevens in en dan mailen we snel!

No Comments

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.